Eerste week - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Benjamin Stobbe - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Benjamin Stobbe - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Benjamin Stobbe

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

11 Februari 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Dit wordt mijn eerste blogpost van deze reis en eigenlijk van altijd.Ik waarschuw alvast er zullen vast spellingsfouten in staan. Aan Christel als je het leest sorry!

04-02-2015
De dag van vertrek, ik was al vroeg op, om het gevecht met mijn koffer aan te gaan. Vandaag was de dag dat de koffer echt dicht moest met alles erin. Daarnaast was ik nog niet helemaal klaar met het opruimen van mijn kamer en het huis, dit moest ik wel netjes achterlaten voor mijn huisgenoot en toekomstige onderhuurder. Na een dag van opruimen en inpakken was het dan zo ver samen met Ivar die mij al in Delft kwam ophalen naar Schiphol voor het afscheidsdiner. Ivar en ik waren netjes op tijd op Delft station om ruim op tijd te zijn op Schiphol, maar dit mocht niet baten aangezien er weer iemand het spoor was overgestoken terwijl er een trein aankwam. Hierdoor reed de NS niet verder dan Leiden en moesten Ivar en ik snel improviseren. Na wat te hebben rondgebeld besloten we de bus naar Hoofddorp te pakken en dan vanuit daar weer de trein te pakken. Dit was al een avontuur op zich en het was zoals het moest volgens Ivar. Wij zijn goede vrienden en beleven altijd vele avonturen in onze vakanties, maar deze vakantie zijn we te ver gescheiden dus op deze manier hadden we dan toch nog ons avontuur. Na een lange zit kwamen we dan een uur later dan gepland aan op Schiphol, hier kwamen we zoals het hoort als laatste aan. Tot mijn grote verrassing was mijn moeder ook gekomen, die kon namelijk niet, dit vond ik erg leuk. Verder was bijna iedereen van mijn gezin erbij, heel erg bedankt. Ik vond het een super afscheid. Al mijn neefjes en nichtjes waren er en me ouders en bijna al mijn broers en zussen inclusief Amber en Elaine natuurlijk. Mijn neefjes zorgde voor veel gevaar op het vliegveld. Pas op, pas op daar komt een wandelende koffer aan en bij het inchecken moesten zij toch echt de koffers doen. Na lekker eten, veel gelach, lieve woorden ging mijn reis dan toch echt beginnen. Dank jullie wel nogmaals en daar ging ik dan door de douane, natuurlijk deed ik dat niet in 1x goed, maar dat kan de pret niet drukken. Een laatste zwaai en daar ga ik.
Achter de douane was het verder niet zo spannend ben naar de gate gegaan alles gecheckt, had geen bom bij mij dus daar geen vertraging door gekregen. Tijdens de vlucht zat ik naast een Afrikaanse meneer was erg gezellig en we hebben gekletst. Mijn beeldscherm had wat kuren tijdens mijn eerste vlucht, maar ik heb toch 1 film gekeken.

05-02-2015

Deze dag begon voor mij ergens in de lucht tussen Nederland en Dubai mijn eerste stop. We zouden in Dubai rond het ochtenduur landen dus ik kon Dubai zien in de schemering van de ochtend en dit was een erg mooi tafereel. Na geland te zijn had ik toch wel trek en ben ik opzoek gegaan naar wat te eten op het vliegveld, ik had namelijk een overstaptijd van meer dan 3 uur, uiteindelijk ben ik ergens gaan zitten en heb ik bijna 10 euro neergelegd voor wat water en een panini. Dat was even schrikken maar alle prijzen waren aangegeven in Dirhams, alsnog heb ik er wel van genoten en dat is toch het belangrijkste. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar mijn tweede vliegtuig en dat zou een airbus 380 zijn, dit moet het grootste passagierstoestel zijn, dus niet te missen. Na de juiste gate te hebben gevonden konden we vrij snel boarden en het was eigenlijk lekker rustig in het vliegtuig. Het vliegtuig was inderdaad erg groot en twee verdiepingen. Nadat iedereen had geboard, bleek dat ik maar liefst drie stoelen aan het raam voor mijzelf had en de beenruimte van 1 stoel was al fijn maar nu kon ik gewoon lekker liggen. Ik had ook mijn persoonlijke stewardess dus dat was ook niet vervelend. Mijn scherm was ook twee keer zo groot als in mijn eerste vlucht en ik kon naast een film ook meteen de vlucht in de gaten houden. Ik had helemaal niks te klagen en wanneer ik iets vroeg werd ik ook meteen geholpen. Deze vlucht was helemaal niet onprettig, zo wil ik vaker reizen. Na 7 uur vliegen en een beetje kwam ik rond 9 uur lokale tijd in de avond aan in Hong Kong, waar ik na een uur heerlijk in de armen van mijn verloofde terecht kon en dat was heel fijn. Na lekker gegeten te hebben, noodles voor diegene die dit ook willen weten, zijn we richting haar huis gegaan om daar lekker richting bed te gaan.

06-02-2015

Dit was de eerste officiële hele dag in Hong Kong, we hadden een druk programma, want ik wilde mijn visum voor China vandaag in orde maken. Mijn verloofde Bella had al het papierwerk al in orde gemaakt, dit was allemaal al geregeld en zo stonden we om half 9 in de rij bij het visum kantoor. Hier werden we opgewacht door een oom die ons wel wilde helpen, toen kregen we te horen dat alleen ik naar boven mocht. Dit was fijn want het halve document was in het Chinees ingevuld, toen ik naar boven mocht uiteindelijk bleek het formulier een oude versie te zijn dus mocht ik hem opnieuw invullen. Na veel kopietjes, geren van boven naar beneden. Was het toch allemaal snel en vloeiend geregeld. Alleen was ik nu wel mijn paspoort kwijt en na alleen dit laatste naar Nederland te hebben gestuurd was iedereen bezorgd, maar het paspoort was ik kwijt aan de immigratiedienst die kon ik volgende woensdag weer ophalen met het visum voor China.

Hier even een korte beschrijving over de manier van jezelf vervoeren in Hong Kong. In Hong Kong is het verkeer met de auto een groot probleem je staat continu in de file en daarom zijn de auto’s die rondrijden ook allemaal automaten. Daarom heeft Hong Kong echt een subliem, snel en goedkoop openbaar vervoer. Dit bestaat uit verschillende vervoersmiddelen:
• De van, dit zijn kleine busjes die je rondrijden in een wijk
• De bussen, dit zijn dubbeldekkers die een groter bereik hebben
• De light rail dit is vergelijkbaar met trams in Nederland
• De MTR, dit is de metro en deze rijdt om de 5 minuten en kan je overal brengen in Hong Kong.

Het volgende avontuur was het Studentenvisum voor Hong Kong, want ik was binnengekomen op mijn 90 dagen visum, dus we gingen samen op weg naar de “Hong Kong University for Science and Technology” vanaf nu afgekort tot UST. Daar aangekomen moesten we even rondvragen maar al snel vonden we diegene die ik afgelopen maanden heb dagelijks heb lastig gevallen via de email, dit was ook meteen het moment dat ik erachter kwam dat het een man was en niet een vrouw met wie ik mailde. Alle documenten waren in orde en onze volgende bestemming was op bezoek bij mijn supervisor in Hong Kong om even te melden dat ik er ben.

Vervolgens gaf de klok lunch aan en waren we eigenlijk sneller klaar met alles dan gepland en we werden uitgenodigd voor lunch met haar tante Ada, hier kreeg ik weer van alles speciaals te eten vraag mij niet wat en na een lekkere lunch gingen we richting huis om ’s avonds nog te gaan shoppen bij haar in de buurt.

07/08/09-02-2015

Het weekend zijn we lekker thuis gebleven hebben we beetje gehangen, gerelaxt en even tot rust komen beetje thuis komen eigenlijk. Koffers uitpakken, laten zien wat je allemaal heb meegebracht: Chocola (ondertussen op), Chocomel (ook al 2 pakken op), koekjes, buggles en kaas(valt in de smaak). Daarnaast was mijn verloofde beetje ziek en zijn we op bezoek geweest bij een kliniek, naast een boeddhistische tempel. In Hong Kong op het moment dat ik arriveerde heerste er een griep, koorts epidemie, dus op straat liepen mensen ook met mondkapjes op. Mij werd ook aangeraden als we naar de kliniek gingen om toch maar een mondkapje voor te doen om mijzelf te beschermen daar aangekomen heeft die familie wat medicijnen gehaald en bleef ik alleen achter, want ik mocht niet mee naar binnen was namelijk niet ziek.

Toen het maandag bij mijn vriendin niet minder was geworden en ze koorts kreeg ben ik samen met haar na het eten naar het ziekenhuis gegaan, dit was een ervaring, op zijn zachts uitgedrukt. Daar aangekomen kwamen we terecht in een grote ruimte met veel stoeltjes waar iedereen mondkapjes ophad ik ook maar weer en daar begon het. Eerst moest je je aanmelden, vervolgens werd je omgeroepen en mocht je naar het eerste tafeltje komen waar je dan je bloeddruk en je temperatuur werd gemeten, vervolgens mocht je weer zitten en werd je na een aantal minuten weer omgeroepen om naar het volgende tafeltje te gaan. Wanneer je daar klaar was kreeg je een kaart met jou gegevens erop en een nummertje en mocht je aan de andere kant van de ruimte plaatsnemen om te wachten op je nummertje. Volgens Bella hadden we mazzel het was rustig het kon hier wel eens 5 uur duren voordat je werd geholpen, daarom ook de klinieken waar de wachttijden minder zijn. Naast dat er mensen binnenkwamen, kwamen er ook patiënten van de ambulance binnen en die lagen daar ook te wachten op hun beurt. Iedereen werd op dezelfde manier behandeld kleine kinderen en oudere mensen. Dit was toch wel even wat anders dan in Nederland. Toen ons nummertje tevoorschijn kwam gingen we naar binnen in een kamertje waar een dokter wat dingen controleerde en vroeg en mochten we na een paar minuten weer naar buiten met nog wat extra gekrabbel op dat blaadje om vervolgens een half uurtje te wachten op de behandel kamer waar haar hartslag nog eens werd gecontroleerd. Hier kregen we uiteindelijk de voorschriften voor de medicijnen die wij konden ophalen een stukje verderop bij de Pharmacia. Dit was zoals je misschien kan begrijpen een avondvullend programma. '

Op maandag ben ik begonnen met mijn thesiswerk namelijk met het literatuuronderzoek, dit houdt in veel lezen en dingetjes noteren. Niet heel erg spannend.

10-02-2015

Dinsdag ging Bella weer naar school en ik besloot om dan als internationale student in de bibliotheek van haar school aan het werk te gaan, kon ik ook eindelijk haar school zien, daar aangekomen werd ik niet geaccepteerd als student en uit de bibliotheek gestuurd. Dit was een erg fijne ervaring, maar Bella vertelde mij dat dit erg raar was dat dit gebeurde. Zij snapte het zelf ook niet, want in alle universiteiten wordt je gewoon geaccepteerd. Toen haar les begon heb ik besloten om lekker aan de waterkant te gaan zitten in het zonnetje en heb ik zowaar weer eens gepuzzeld dit was ook erg lang geleden. Maar wel even ontspannend, dus dat mag ook wel eens. Ook heb ik een beetje rondgewandeld en genoten van de omgeving. ’s Avonds zijn we naar de winkels gegaan om een nieuwe telefoon te kopen, die van mij was al ruim een half jaar aan vervanging toe zoals de meeste van jullie wel weten. Nu heb ik ook buiten de deur internet dat was ook wel nodig voor de komende dagen.

11-02-2015

Vandaag kreeg ik eindelijk weer mijn paspoort terug die lag klaar bij het visum kantoor met een gloednieuw Chinees visum erin. Nu kan ik dan ook met Chinees Nieuwjaar de grens over. Daarnaast ben ik vandaag ook nog even op Nederlands grondgebied geweest, ik ben namelijk even bij de Nederlandse Ambassade geweest om wat dingetje te vragen. Nadat ik bij de ambassade ben geweest begon mij shopping dag met de tante van Bella, tante Ada en Bella haar moeder. Of eerder gezegd ik diende als pakezel. Met nieuwjaar is het traditie hier om heel veel snoep en lekkers te kopen en dat deden wij dan ook. Dus we gingen winkel in en winkel uit. Heel veel snoep gezien en ook heel veel snoep gekocht. Heb mijn ogen weer uitgekeken. Ook ben ik vandaag voor het eerst in een tempel geweest, ik weet niet precies van welk geloof maar er was heel veel wierook en heel veel beeldjes en overal legde we fruit neer en een paar keer buigen, vanavond maar even vragen wat het precies allemaal inhield. Ook gaven we geld en gaven we papier. Ik weer nog niet de precieze betekenis maar hierover later misschien meer. Vanavond gaan we met het gezin uiteten dus ben benieuwd wat er vanavond op het menu staat. In de lunch heb ik samen met drie Hongkongse vrouwtjes een hoop eten naar binnen gewerkt, ik moest namelijk alles opeten ze hadden speciaal allemaal gerechten met beef voor mij gekocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Benjamin

Ik ben voor de komende 8 maanden in Hong Kong deels voor mijn studie en deels om bij mijn vriendin te zijn, want die woont in het verre oosten. Ik ben van plan om de komende maanden het grootste gedeelte van mijn thesis van mijn master opleiding aan de Technische Universiteit Delft af te ronden. Ik ga mijn thesis onderzoek doen met als onderwerp Hong Kong als Solar City, dit onderzoek ga ik deels doen aan de Hong Kong University of Science and Technology. Over deze blog ik zal elke week een stukje uploaden, dit zal waarschijnlijk in het Nederlands zijn. Veel leesplezier!

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 4675

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Oktober 2015

Mijn lange reis naar het verre oosten

Landen bezocht: